۱۶۵ هکتار از جنگلهای مریوان در آتش سوخت

بنا به گزارشات رسمی تا بحال بدلیل آتش‌سوزی ۳ روزه ۱۶۵ هکتار از جنگل‌های بکر مریوان به طور کامل در آتش سوخت. گمان زده می‌شود که این آتش‌سوزی بطور عمد صورت گرفته است.

شنبه شب ۳۱ تیر، مدیر کل اداره‌ی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سنه طی گزارشی اعلام کرد، به دلیل آتش‌سوزی که سه روز در جنگل‌های مریوان به طول انجامیده است، حداقل ۱۶۵ هکتار از جنگل‌های مریوان به طور کامل در آتش سوخته است.

این آتش‌سوزی روز ۲۹ تیر در جنگل‌های مریوان آغاز شده و گسترش یافت. آتش‌سوزی ۶ نقطه‌ی مختلف را در بر گرفت.

به دلیل گرمای هوا، وزش باد و وجود گیاهان خشک آتش به سرعت گسترش یافت و سطح وسیعی را در بر گرفت.

از همان لحظات آغازین، تیم‌های مردمی و اهالی منطقه، کارکنان منابع طبیعی و تیم اطفای حریق مریوان برای مهار آتش‌سوزی وارد عمل شدند. سپس به دلیل شدت و گستردگی آتش، تیم‌هایی از سنه و سولاوا نیز به منطقه اعزام شدند.

در روز سوم، آتش‌سوزی گسترش شدیدی داشت به همین دلیل به دلیل درخواست‌های مکرر مردم و اصرارشان، هلی‌کوپتر اطفای حریق از تهران به منطقه اعزام شد.

آتش‌سوزی بعدازظهر پنجشنبه در جنگل‌های اطراف «برده رشه» آغاز شد و در ۶ نقطه‌ی مختلف گسترش یافت. این نقاط عبارتند از: جنگل های پيله، سلسی، کانی میران، چاوگ، ساوا و سیف.

شدت آتش‌سوزی در جنگل‌های پيله و کانی میران بسیار بیشتر بوده و به زمین‌های کشاورزی مردم هم سرایت کرد و سبب شد تا محصولات کشاورزی آنها در آتش بسوزد.

با آغاز حریق در روز پنجشنبه و گسترش آن در روز جمعه، تیم‌های مردمی در پی فراخوان‌های انجمن‌های محیط زیستی و انجمن چیای سبز مریوان برای خاموش کردن آتش اعزام شدند. روز جمعه انجمن چیای سبز اعلام کرد، ده تیم ده نفره از افراد داوطلب را به جنگل‌های پیله،سلسی و کانی میران اعزام کرده و دو تیم ده نفره نیز به عنوان پشتیبان تعیین شده‌اند.

شب ۳۱ تیر، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سنه اعلام کرد، آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان پس از سه روز، به طور کامل مهار شده است. در این گزارش همچنین اعلام شد، دست کم ۱۶۵ هکتار جنگل در آتش سوخته و نابود شده است.

طی سه روز آتش‌سوزی، دست کم ۸ تن از داوطلبان مجروح شده و به بیمارستان بوعلی مریوان اعزام شدند.

هنوز گزارشی در رابطه با علت آتش‌سوزی‌ها منتشر نشده اما به دلیل همزمان بودن حریق در ۶ نقطه‌ی مختلف، به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی‌ها تصادفی نبوده و کسانی در پشت پرده و افراد سودجو علت ایجاد این حریق باشند.

در سال‌های اخیر افراد سودجو و منفعت‌طلبی که در پی ایجاد زمین‌های کشاورزی برای خود هستند و همچنین افرادی که به زغال‌گیری مشغول هستند، در کنار نیروهای نظامی که در فصل گرم به مانورهای نظامی در منطقه می‌پردازند و جنگل‌ها را توپ باران و گلوله‌باران می‌کنند، از علل اصلی ایجاد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های مریوان می‌باشند.

مردم بارها خواستار برخورد با این افراد و نیروها شده‌اند، اما دولت هرگز در این راستا اقدامی موثر انجام نداده و دست این مزدوران را باز گذاشته است تا سالیانه صدها هکتار از جنگل‌های زاگرس را به طور کامل نابود کنند.